Relatie management

Relatie management, daar moet je de klant mee behouden

Introductie

Een goed draaiende organisatie heb je te danken aan goed management

Een bedrijf kan een relatiemanager inhuren om toezicht te houden op het opbouwen van relaties of het kan deze functie combineren met een andere rol in marketing of human resources. Het opbouwen van een relatie met klanten levert beloningen op voor alle partijen.

De reputatie van een bedrijf voor responsiviteit en genereuze betrokkenheid na de verkoop kan vaak nieuwe verkopen stimuleren. Door communicatie met consumenten te onderhouden, kan een bedrijf potentiële problemen identificeren voordat ze tot een kostbare kop komen.

Wat is relatiemanagement?

De gedachtegangen over relatiemanagement zijn verdeeld.

Relatiemanagement kan worden omschreven als een strategie waarbij een organisatie ernaar streeft om voortdurend betrokkenheid met haar publieksgroepen te onderhouden. Een organisatie kent een intern- als extern publiek. Dit betekent dat relatiebeheer zoals dit genoemd wordt, kan worden gevoerd tussen het bedrijf en het extern publiek zoals de klant. Dit wordt business to consumer relation genoemd. In het andere geval kan de relatiebeheer worden gevoerd tussen entiteiten binnen de organisatie, wat business to business genoemd wordt. Kortom, met relatiemanagement beoogt men een partnerschap tussen een organisatie en haar klanten te creëren, in plaats van de relatie louter als een transactie te beschouwen.

Vindt u deze pagina leuk?

Vindt u deze pagina leuk? Lees dan snel alles over de impact van een communicatieworkshop!

Strategie achter relatiemanagement

De strategie achter relatiemanagement is erop gericht om klantondersteuning aan te bieden waardoor het aanbod stijgt.

Hierdoor wordt de merkloyaliteit vergroot. Zie het zo: Consumenten die vinden dat een bedrijf inspeelt op hun behoeften, zullen waarschijnlijk de producten en diensten van dat bedrijf blijven gebruiken. Dit is precies waar het Costumer Relationship Management (CRM) in beeld komt. Deze heeft als taak om met klanten een solide relatie op te bouwen. Dit doet zij door verkoopanalyses, en communicatie analyses te raadplegen. Hierdoor kan de behoefte van de klant worden gefilderd, waarna een customer relation plan kan worden samengesteld. Belangrijk is dat er voor het slagen van het plan, alle noodzakelijke actoren hun insteek moeten hebben. Denk bijvoorbeeld aan Human Resourse Management, Communicatiemanagement, Marketingmanagement.

Customer relation manager

De Customer Relation manager kan van start met het CRM- programma dat is opgebouwd uit verkoopaankondigingen, nieuwsbrieven en enquêtes. Maar ook videomedia-communicatie (zoals commercials) en tutorials. Belangrijk is dat er voortdurend aan marketing wordt gedaan omdat het werven van nieuwe klanten veel duurder uitpakt dan het behouden van de huidige klant. Daarnaast helpt marketing je bedrijf om de interesses en behoeften van consumenten te peilen en campagnes te ontwikkelen om loyaliteit te behouden dan wel te bevorderen.