Beter worden met Google Ads. Om m’n eigen bedrijf en dat van klanten meer winst op te leveren. Dat leek me een slimme tijdsbesteding naast mijn baan. Bij de zoektocht naar een geschikte Google Ads cursus bleken er veel verschillende Google Ads cursussen te bestaan. Ik ben op onderzoek gegaan en diep in alle Adwords trainingen gedoken voordat ik mijn cursus koos. Het zou zonde zijn als ik dat onderzoek voor mezelf houdt, daarom deel ik het. Het blijkt dat je goed op moet letten bij het kiezen van een Google Ads cursus. Anders loop je het risico dat je een kat in de zak koopt. Na dit artikel weet jij waar je op moet letten. Onderaan lees je mijn ervaring, en welke Google Ads cursus het beste is voor jou.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een Google Ads cursus?
Uit het onderzoek blijkt dat er best wat rotte appels tussen de Google Ads cursussen zitten. Daar leer je weinig van. Bijvoorbeeld doordat deze niet meer up to date zijn of omdat de trainer zelf weinig ervaring met Google Adwords heeft. Dat is zonde van je tijd en geld.
1: Check wie de Google ads expert is op LinkedIn
Om er zeker van te zijn dat een Google Ads cursus inhoudelijk goed is check je wat de achtergrond is van degene die de cursus geeft. Zoek diegene op Linkedin op en kijk of daar inderdaad de ervaring staat die nodig is om Google Ads echt te snappen.
Daarvoor moet diegene Search Engine Advertising, oftewel SEA specialist zijn geweest. Dat betekent dat die persoon Google Ads beheer als baan heeft gedaan. Kijk ook even voor welke klanten diegene Google Ads heeft opgezet. Ken je er een paar van? Dan zit dat wel snor en weet de coach waar hij/zij het over heeft.
2: Check ervaringen van de Google Ads cursus
Er is niets waardevoller dan ervaringen van mensen die de cursus al gevolgd hebben. Kijk of je beoordelingen kunt vinden van mensen die de cursus al hebben doorlopen. Naast de ervaringen op de website kun je ook kijken naar reviews op andere blogs of Youtube.
Hebben zij er iets van geleerd? Vonden zij de training het geld waard? Hebben zij misschien zelfs bereikt wat jij hoopt te bereiken? Allemaal slimme vragen om te beantwoorden zodat jij de beste Google Ads training krijgt.
3: Check of de cursus matcht met je Google expertise
Google ads trainingen zijn er voor beginners, gevorderden en experts. Veel zijn alleen voor experts. Ben je dat niet? Check dan of expliciet vermeld wordt dat het ook voor beginners geschikt is. Zodat alles goed uitgelegd wordt en in begrijpelijke taal wordt gesproken. Anders is de taal die wordt gesproken voor jou niet te volgen.
Over taal gesproken: het is het makkelijkst om een Nederlandse Google Ads cursus te volgen. Niet alleen leer je dan hoe Google in je eigen markt werkt, maar je hoeft ook niet steeds alle moeilijke termen te vertalen en instellingen op te zoeken.
4: Check het tempo & de vorm
Bepaal welk tempo jou bevalt: wil je een online cursus die uit korte filmpjes bestaat, zodat je de cursus op je eigen tempo kunt volgen en alles echt goed leert? Of heb je liever een (offline) cursus die uit een paar lange lessen bestaat (college’s & masterclassen)? Waarbij hoogover een paar onderwerpen behandeld worden? De keuze is aan jou. Als je een cursus hebt gevonden die jou bevalt kom je bij het volgende onderwerp aan: de kosten…
5: Is een gratis Google Adwords training voldoende?
Niets is helemaal gratis. Een gratis cursus probeert je dus ook iets te verkopen. De cursussen van Google zelf proberen jou te leren hoe je zo veel mogelijk geld uitgeeft aan Google advertenties. Die willen natuurlijk niet dat jij een cursus volgt waarmee je zo veel mogelijk bespaart op je advertenties, dan verdient Google namelijk minder. Google heeft dus niet het beste met je voor.
Het advies is daarom om een onafhankelijke cursus te volgen van iemand die niet bij Google werkt. Maar wel veel met Google Ads heeft gewerkt en dus heeft geleerd hoe je daar zo veel mogelijk winst uit haalt. Voor het krijgen van die kennis moet je betalen maar je bespaart er een hoop geld mee doordat je jouw advertentiebudget niet meer weggooit in een zwart gat.
6: Goedkope of dure Google Ads cursus
Goede cursussen kosten een paarhonderd euro omdat ze veel tijd kosten om inhoudelijk sterk te maken en omdat maar een paar mensen daar voldoende expertise voor hebben. Maar dat bedrag verdien jij terug doordat je bij een goede cursus leert hoe jij de winst uit je Google advertenties maximaliseert.
Staar je dus niet blind op de prijs. Kijk waar je het meeste mee kunt verdienen. En bepaal dan als een investeerder welke cursus het meeste waard is.
In het ideale geval leert de cursus je meer dan zoekadvertenties. Vooral ook display advertenties opzetten. Dat zijn de advertenties die je overal op het web tegenkomt, als je bijvoorbeeld een recept maakt of het nieuws leest.
Die werken heel goed als een opvolging van je zoekadvertenties. Als je zowel zoekadvertenties en display advertenties op leert zetten haal je dus nog veel meer uit Google Ads en haal je het cursusgeld er eerder uit.
De beste Google ads cursus
Ik heb vele cursussen gecheckt, de trials gedaan en ondernemers vragen gesteld. Dit zijn de resultaten, de 3 beste Google Ads cursussen:
-
De Google Ads Eindbaas cursus
In deze cursus leerde ik stap voor stap winstgevende Google advertenties opzetten. En kreeg ik veel meer dan waar ik voor betaalde. Zo leerde ik ook hoe ik meer winst haal uit elke websitebezoeker door slimme remarketing strategieën. En hoe ik mijn website perfect instel voor Google. Als klapper op de vuurpijl leerde ik hoe ik Google campagnes voor andere bedrijven kan beheren, en daar extra inkomen uit haal.Ik ging snel van beginner naar SEA expert dankzij de korte begrijpelijke videos. Deze cursus is dus geschikt als je wilt beginnen met Google Ads of zoals mij al wat advertenties hebt lopen en nu klaar bent voor de volgende stap. Als je meer winst uit Google wilt voor je eigen bedrijf. Of naast je studie of baan een extra inkomensstroom wilt opbouwen. Dan is de Eindbaas cursus simpelweg de beste Google ads cursus: https://google-cursus.nl/
-
De training ‘Google Ads expert’ van Competence factory
Deze cursus geeft in een paar dagen hoogover de nieuwste inzichten van Google. Je zult niet leren hoe je zelf Google advertenties opzet (ze gaan er van uit dat je dat al goed kunt) maar na deze training kun je wel over alle nieuwe trends meepraten.Net als bij de Eindbaas cursus kun je na deze cursus het Google Ads examen halen voor een certificaat. Het verschil is dat je bij deze meer over de ontwikkelingen leert, maar minder praktijkervaring krijgt. Als je bijvoorbeeld consultant bent of een presentatie over Google ads moet houden is dit een geschikte cursus.
-
De cursus ‘Google Ads Basis’ van Edubookers.
Leer je graag klassikaal en heb je alleen de basis nodig? Dan is de Google Ads Basis cursus van Edubookers wellicht iets voor jou. Je gaat met een groep de cursus volgen. Dat maakt het minder spannend dan 1 op 1. Na de cursus kun je een basis campagne opzetten en heb je enige kennis over Google Ads.Minder dan bij de meeste cursussen (je leert bijvoorbeeld niet automatiseren of geheimen van Google gebruiken), maar je betaalt er ook iets minder voor. Hoef je dus niet je winst uit Google Ads te vergroten, maar wil je gewoon leren wat Google Ads is en wat alle termen betekenen? Dan is die cursus geschikt voor jou.
Kies je een van deze drie cursussen, dan zit je zeker goed. Wil je klassikaal leren, dan is de Google Ads Basis cursus van Edubookers interessant, wil je vooral kunnen meepraten over Google Ads, dan is de training van Competency factory handig. Wil je zelf Google Ads helemaal snappen en je winst vergroten? Kies dan voor de Eindbaas cursus. Succes met leren!